کار امروز را به فردا بسپار

ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت

هر کسب و کازی ممکن است پس از مدتی و بنا به دلایلی به انتهای خود برسد که شرکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پایان فعالیت یک شرکت، با انحلال و اعلام رسمی آن انجام می شود و چه بسا شرکتی که به پایان فعالیت حرفه ای خود رسیده ولی این پایان کار و فعالیت را در قالب انحلال به ثبت نرسانده و آن را به عموم اطلاع نداده باشد، دچار مشکلات مختلف و بعضاً بزرگی در برابر شرکا، مدیران، اداره مالیات و نیز اشخاص ثالثی که با شرکت معامله نموده اند شود که برای جلوگیری از این مسائل و مشکلات، راهکار منطقی و قانونی ثبت انحلال شرکت است.

انحلال شرکت غیر فعال

هنگامی که در رابطه با منحل کردن یک شرکت بحث می کنیم، افرادی تصور می کنند که پایان کسب و کار شما در یک شرکت خاص به معنی منحل شدن شرکت می باشد، در صورتی که این تصور اشتباه است.

یک کسب و کار به دلایل مختلفی می تواند به کار خود پایان دهد، اما همه این پایان دادن ها به معنی منحل شدن شرکت نیست، شما به دلایلی مانند ادغام شرکت خود با شرکت های دیگر، راه اندازی کسب و کاری جدید و… می توانِد به فعالیت شرکت خود پایان دهید.

انواع انحلال شرکت

در موارد بالا علت های انحلال یک شرکت را بیان کردیم، در این قسمت قصد داریم یک جمع بندی کلی را در رابطه با منحل کردن شرکت بیان کنیم، لازم به ذکر است که علت های گفته شده در بالا به طور کلی در یکی از این موارد جای می گیرد؛

  • انحلال قهری

انحلال قهری یک شرکت به صورت اجباری است و در زمانی انجام می شود که شرکت شما دچار ورشکستگی می باشد، لازم به ذکر است که برای انحلال قهری و ورشکستی نیاز به حکم دادگاه نیست و شما بدون نیاز به این حکم می توانید شرکت خود را منحل کنید

  • انحلال یک شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی

در ابتدا باید تعریفی از مجمع عمومی بیان کنیم، مجمع عمومی یعنی سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه ای تشکیل دهند. توجه داشته باشید که در صورت موافقت این مجمع یک شرکت می تواند منحل شود، لازم به ذکر است که در این حالت می توان گفت که انحلال به صورت اختیاری انجام شده است.

  • انحلال شرکت با حکم قضایی

به این نکته توجه داشته باشید که در مواردی دادگاه می تواند حکمی برای منحل کردن یک شرکت صادر کند، در این حالت هم باید بگوییم که انحلال آن شرکت به صورت اجباری انجام شده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دادگاه در ابتدا یک مهلت 6 ماهه به شرکت مورد نظر می دهد و در صورتی که در این مدت ایرادات آن بر طرف نشود، حکم انحلال آن را صادر خواهد کرد.

مراحل انحلال شرکت

مراحل انحلال شرکت با توجه به نوع شرکت متفاوت می باشد. انحلال شرکت سهامی خاص و انحلال شرکت با مسئولیت محدود با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ذیل توضیح داده می شود:

انحلال شرکت سهامی خاص

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که منحل کردن شرکت ها با توجه به نوع آن ها مراحل مختلفی خواهد داشت، از این رو در ادامه قصد داریم مراحلی را شرح دهیم که برای منحل کردن یک شرکت سهامی خاص باید آن ها پشت سر بگذارید و پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید و ادامه مطالب را از دست ندهید.

  1. در ابتدا شرکا برای منحل شدن شرکت باید به نتیجه رسیده باشند.
  2. شخصی که به عنوان مدیر تصفیه در نظر گرفته شده است موافقت کامل خود را اعلام کرده باشد.
  3. تشکیل ” مجمع عمومی بطور فوق العاده “، تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت و امضا کلیه اعضا و سهامداران ( در صورت نبود هر یک از اعضا باید آگهی دعوت به مجمع در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شده باشد ) ذیل صورتجلسه.
  4. انتخاب یکی از اعضاء به عنوان مدیر تصفیه شرکت و درج در صورتجلسه و امضا صورتجلسه توسط مدیر تصفیه، این شخص وظیفه تصفیه کردن حساب ها را بر عهده خواهد داشت.
  5. تعیین محل تصفیه شرکت
  6. مراجعه به سامانه اداره ثبت ، منو ثبت صورتجلسه و طی مراحلی که بیشتر ورود اطلاعات می باشد.
  7. بارگذاری صورتجلسه در سامانه
  8. ثبت نهایی
  9. ارسال صورتجلسه انحلال شرکت سهامی خاص و لیست سهامداران و امضا آنها به اداره ثبت از طریق باجه های پستی
  10. بعد از 5 الی 10 روز نتیجه ثبت صورتجلسه انحلال در سایت اداره ثبت قابل مشاهده است.
  11. مراجعه مدیر تصفیه شرکت به اداره ثبت جهت امضا ذیل اوراق و دریافت آگهی انحلال
  12. در نهایت آگهی انحلال شرکت باید در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار ثبت شود.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

به این موضوع توجه داشته باشید که برای انحلال یک شرکت از نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود هم باید مراحل خاصی را پشت سر بگذارید، البته توجه داشته باشید که این مراحل با شرکت های سهامی خاص شباهت هایی دارد و تنها در چند مورد بسیار کوچک متفاوت می باشد که در ادامه هم این موارد را توضیح خواهیم داد.

  1. مدیر تصفیه می تواند از شرکا نباشد و در این حالت باید مدارک او را هم به اداره ثبت پست کرد.
  2. مدت زمان خاصی برای اقدام جهت انحلال آن شرکت تعیین نشده است.

توجه داشته باشید که دیگر مراحل مانند شرکت سهامی خاص است و به همین دلیل آن را بیان نخواهیم کرد. نکته دیگری که در رابطه با انحلال یک شرکت مسئولیت محدود باید به آن توجه داشته باشید این است که درخواست انحلال بعد از ارائه شدن باید توسط شرکا امضاء شود و شرکا در اصل همان هایی هستند که نام آن ها در هنگام ثبت یا ثبت تغییرات شرکت ، ثبت شده است.

نکته دیگری که باید در هنگام انحلال شرکت مسئولیت محدود به آن توجه داشته باشید این است؛ در بعضی از موارد شاهد این هستیم که دو نفر از شرکا در مجموع سهمی بالاتر از 50% دارند، در این حالت در صورت امضاء این دو نفر انحلال آن شرکت امکان پذیر خواهد بود و نیازی به امضاء دیگران نیست.

زمان منحل شدن شرکت ، موضوعی که اهمیت بالایی دارد تقسیم دارایی ها یا بدهی های شرکت بین اعضا و تعین تکلیف آنها بین شرکا یا سهامداران تقسیم کنید و این همان موضوعی است که در ادامه نیز به آن می پردازیم.

ثبت انحلال شرکت تضامنی

در موارد زیر شرکت تضامنی منحل می‌شود:
  • اگر شرکت برای موضوعی ایجاد شده و حالا این موضوع تمام شده باشد
  • مدت زمان تعیین شده برای عمر شرکت به اتمام رسیده و تمدید نشده باشد
  • ورشکستگی
  • تصمیم و اراده شرکا
  • فسخ شرکت به وسیله یکی از شرکا بنا به شرایطی
  • ورشکستی یکی از شرکا در موارد خاص
  • درخواست طلبکاران با وجود شرایط خاص
  • فوت یا محجوریت طلبکاران یکی از شرکا تحت شرایط خاص
  • اگر یکی از شرکا درخواست انحلال داده باشد و امکان ادامه فعالیت نباشد

ثبت انحلال در شرکت تضامنی به شکل زیر انجام می‌شود:

  • تشکیل مجمع عمومی و تصمیم‌گیری برای انحلال
  • تعیین مدیر تصفیه توسط این مجمع عمومی فوق‌العاده
  • ارسال یک نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ ها با پست
  • بررسی پرونده توسط کارشناس مرجع ثبت شرکت‌ها.
  • بررسی وجود نقص و اگر نقص یا ایرادی نبود انحلال توسط مرجع ثبت می‌شود و با سامانه به اطلاع متقاضی می‌رسد.
  • متقاضی باید به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند و با پرداخت هزینه‌های قانونی مرتبط برای انحلال پرونده را امضا کند.
  • ثبت انحلال در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی می‌شود و به عموم در این باره اطلاع رسانی می‌شود تا در آینده هیچ سواستفاده‌ای رخ ندهد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها