کار امروز را به فردا بسپار

حق امضا در شرکت

حق امضا شرکت

اصولا یکی از سوالان متداول برای افرادی که شرکت ثبت می کننداین است که چه کسانی در یک شرکت حق امضا دارند؟ و حق امضا چیست ؟ چه کسانی در شرکت حق امضا دارند؟ مسئولیت های قانونی و حقوقی دارندگان حق امضا در شرکت چیست؟ آیا می توانیم به مدیرعامل شرکت حق امضا ندهیم؟!   خوب باید بگوییم که این دقیقا موضوعی است که در هر شرکتی با دیگری تفاوت هایی دارد. به طور کلی اساسنامه یک شرکت به معنی چارچوب کلی فعالیت های آن شرکت است و از این رو نام افرادی که حق امضا دارند، در اساسنامه ذکر می شود.

در هر شرکتی شخصی به عنوان مدیر عامل وجود دارد که وظایف خاصی بر عهده وی است، توجه داشته باشید که در هر شرکتی، مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد. لازم به ذکر است که نوع شرکت یکی از مواردی است که تاثیر به سزایی بر روی حق امضای اعضا یک شرکت دارد.

حق امضا در شرکت سهامی خاص

در ثبت شرکت سهامی خاص حداقل 5 نفر به عنوان هیئت مدیره مشغول به کار هستند. شاید برای شما جالب باشد که بازرس ها نمی توانند حق امضا داشته باشند، اما هر سه نفر دیگر می توانند حق امضا داشته باشند و این موضوع با تصمیم نهایی همین هیئت مدیره انجام می شود.

حق امضا در شرکت مسئولیت محدود

در یک شرکت مسئولیت محدود حداقل دو نفر به عنوان شریک هستند، این دو می توانند با هم دیگر، یا به طور تکی حق امضا داشته باشند. حق امضا هم که دو بخش است.

عموما : اوراق مالی و تعهد آور و اوراق عادی و اداری که هر دو باید به هنگام ثبت شرکت مشخص شوند.

حق امضا مدیرعامل

مدیرعامل هر شرکتی نماینده و وکیل شرکت محسوب میشود و برای اجرای وظایف مدیریتش نیاز به یک سری اختیارات دارد در نتیجه برای اجرای مطلوب این وظایف و اختیارات باید حتما و اجبارا برای مدیرعامل حق امضا رو در نظر بگیریم . تفاوتی نداره که مدیرعامل از اعضا هیات مدیره یا از شرکا باشد یا نباشد.

حق امضا  اعضاء هیات مدیره

در مورد اعضا هیات مدیره این اجبار وجود نداره و در مورد اونها قضیه کاملا اختیاری و بسته به نظر و توافق خود اعضا داره که میتونن برای یکی یا برخی یا همه اعضا هیات مدیره حق امضا رو در نظر بگیرند یا مگیرید.

تعیین افراد دارنده حق امضا

در یک شرکت، چطور به شخص خاصی حق امضا داده می شود و به شخص دیگری این حق داده نمی شود؟ توجه داشته باشید که در یک شرکت، اعضا هیئت مدیره تنها کسانی هستند که می توانند در رابطه با مسائل مهم تصمیم گیری کنند.

داشتنن حق امضا در شرکت هم از آن مسائل مهمی است که فقط اعضا هیئت مدیره می توانند برای آن تصمیم گیرینمایند. از این رو در طی جلسه هایی که اعضا هیئت مدیره با یکدیگر دارند، شخص یا اشخاصی را به عنوان دارنده حق امضا معرفی می کنند. باید توجه داشته باشید که در صورت نیاز امکان تغییر حق امضای شرکت وجود دارد.

لازم به ذکر است که شخص مدیر عامل باید حق امضا داشته باشد، از این رو به شما پیشنهاد می دهیم، شخصی را به عنوان مدیر عامل انتخاب کنید که به او اعتماد کامل دارید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مدیر عامل می تواند از اعضا هیئت مدیره یا شخصی خارج از آن باشد و در این رابطه محدودیتی وجود ندارد.

مراحل تغییر حق امضای شرکت

تغییر حق امضای شرکت برای شرکت به این صورت است که صاحبان حق امضا، مجاز به امضا کردن اوراق تعهدآور شرکت مانند چک، سفته، برات و عقود اسلامی و اوراق عادی و اداری هستند. حق امضا را می­توان در هر دو بخش(امضای اوراق تعهدآور و امضای اوراق عادی و اداری) منحصراً به یک نفر یا به دو شخص مستقل اعطا کرد. حتی می­توان در هریک از بخش­ها، این حق را به صورت مشترک به دو نفر داد تا اوراق را به صورت متفقاً امضا کنند.

توجه داشته باشید که در صورت تغییر مدیر عامل شرکت، باید برای تغییر حق امضای شرکت هم اقدام کنید، در غیر این صورت گاهی مشکلاتی برای شما به وجود می آید و بهتر این است که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

هیئت مدیره، افراد دارای حق امضا را از بین اعضای هیئت مدیره، سهامداران، سهامدارانی که عضو هیئت مدیره هستند یا نمایندگان اشخاص حقوقی که سهامدار شرکت دیگری است .معمولاً حق امضای اوراق عادی به مدیرعامل و حق امضای اوراق تعهدآور به مدیرعامل و افراد مجاز دیگر داده می­شود.

اعمال تغییر مذکور در حیطه اختیارات هم هیئت مدیره و هم مجمع عمومی فوق العاده است. هیئت مدیره و مجمع عمومی می­توانند حق امضا را از شخصی سلب و به شخص دیگری بدهند.

مدارک لازم برای تغییر حق امضا

مدارک شناسایی اعضای شرکت
آگهی تاسیس و روزنامه رسمی
آگهی آخرین تغییرات شرکت
مراحل تغییر حق امضای مجاز شرکت
تنظیم صورت جلسه مبنی بر تغییر حق امضای مجاز شرکت
ثبت صورتجلسه و ورود اطلاعات در سامانه ثبت شرکت­ها
ارسال صورتجلسه تغییر حق امضا در قالب پاکت پستی مخصوص
صدور پیش نویس آگهی تغییر حق امضای مجاز شرکت بعد از چند روز که از پست مدارک گذشت
امراجعه به اداره ثبت جهت امضا آگهی و دریافت آگهی تغییرات
پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیر الانتشار

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما مشاوران ثبت فردا فرمایید.
ثبت شرکت ثبت فردا ، با بهره گیری از کارشناسان حرفه ای و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز است.

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها