کار امروز را به فردا بسپار

سیر تا پیاز دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)

اخذ اینماد

اگر یک سایت خدماتی یا فروشگاه اینترنتی دارید، برای جلب اعتماد مشتریان و استفاده از درگاه مستقیم بانک، باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنید. ای‌نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای مدت دو سال صادر می‌شود و پس از آن نیز می‌توانید برای تمدید آن اقدام  نمایید.

شرایط لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

برای دریافت ای‌نماد باید شرایطی رعایت شود که از جمله مهم‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

  1. مدیر یا موسس فروشگاه اینترنتی برای دریافت ای‌نماد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  2. در مورد اشخاص حقیقی، دامنه سایت باید به نام متقاضی باشد. درصورتی‌که شخص حقوقی متقاضی دریافت نماد الکترونیکی باشد، دامنه سایت باید به نام یکی از اعضاء هیات‌مدیره شرکت باشد.
  3. متقاضیان دریافت ای‌نماد باید اطلاعات تماس و نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات را در قسمت «تماس با ما» و موضوع فعالیت کسب و کار را در قسمت «درباره ما» سایت قرار دهند.
  4. فروشگاه اینترنتی متقاضی ای‌نماد باید کلیه ویژگی‌های فنی و ظاهری کالاهای عرضه شده و خدمات را در سایت خود درج کند.
  5. قیمت و تعرفه کالاها و خدمات عرضه شده باید به صورت آنلاین در سایت ارائه شود.
  6. روند مرجوع نمودن کالاها، اعلام انصراف از خرید کالا و دریافت خدمات و شرایط فسخ قرارداد نیز باید در سایت بیان شود.
  7. پیش فاکتور حاوی اطلاعات کالا و خدمات باید پیش از نهایی شدن فرآیند خرید و فاکتور نیز پس از پرداخت وجه به مصرف‌کننده ارائه شود.
  8. کلیه کسب و کارهای اینترنتی باید قوانین و مقررات مربوط به حفظ حریم شخصی مصرف‌کنندگان را در سایت خود قرار دهند.

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

تنها منبع رسمی برای دریافت ای‌نماد، سایت نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. مراحل دریافت ای‌نماد به صورت زیر است:

۱- ایجاد حساب کاربری: ابتدا به پنل کاربری سایت نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید. بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک و اطلاعات مورد‌نیاز را تکمیل کنید.
پس از ایجاد حساب کاربری می‌توانید برای دریافت ای‌نماد، با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.

۲- تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک: پس از ورود به پروفایل شخصی خود، بر روی گزینه تکمیل اطلاعات کلیک و مشخصات را تکمیل کنید.

پس از تکمیل فرم اطلاعات، گزینه بارگذاری مدارک را انتخاب و مدارک لازم را بارگذاری کنید.

۳- احراز اطلاعات: در این مرحله، در قسمت احراز اطلاعات، کد ارائه شده را با تلفن همراه خود به شماره‌ موردنظر ارسال کنید. پس از گذشت مدت زمان اندکی، از سامانه خارج شوید و برای گذراندن ادامه مراحل مجددا وارد سامانه شوید. در این مرحله، تلفن ثابت نیز تایید و احراز می‌شود.

۴- افزودن کسب‌وکار: در این مرحله، اطلاعات کسب‌وکار خود را تکمیل کنید.

۵- تاییدیه فنی: پس از درج اطلاعات کسب و کار، گزینه مدیریت کسب و کار را به منظور تاییدیه فنی کلیک کنید. تاییدیه فنی برای این است که احراز شود ثبت‌نام کننده به آدرس سایت ثبت‌نام شده دسترسی مجاز دارد. این کار به چند روش انجام می‌شود که می‌توانید به دلخواه یکی را انتخاب کنید و انجام دهید.

۶- تعیین نوع خدمت: در این مرحله، پس از انتخاب گزینه لیست خدمات و مجوزها، نوع خدمت یا محصول خود را مشخص کنید. اگر خدمت شما نیاز به دریافت مجوز داشته باشد، باید مجوز را نیز بارگذاری کنید.

۷- تکمیل فرم نظرسنجی: در مرحله بعد باید در نظرسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شرکت کنید.

۸- احراز اطلاعات کسب‌وکار: در این مرحله، احراز آدرس محل فعالیت، ایمیل و شماره تماس کسب‌وکار اینترنتی صورت می‌گیرد.
به منظور تایید تلفن ثابت باید با شماره‌ای که مشاهده می‌کنید تماس بگیرید. هنگامی که سیستم کد تایید را درخواست کرد، کد مربوطه را وارد کنید. بعد از حداکثر ۱۰ دقیقه صحت تلفن تایید می‌شود. برای تایید صحت ایمیل نیز، پس از انتخاب گزینه «ارسال ایمیل»، یک ایمیل حاوی کد برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مشخص شده وارد و دکمه «تایید کد» را کلیک کنید. صحت آدرس نیز به این  صورت احراز می‌شود که باید کدی را که به آدرس پستی شما ارسال شده است در کادر مشخص شده وارد و سپس گزینه تایید را انتخاب کنید.

۹- ارسال پرونده برای کارشناس: پس از گذراندن مراحل قبل، اکنون پرونده شما آماده ارسال به کارشناس است. به این منظور باید بر روی گزینه «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» کلیک کنید.

۱۰- تعهدنامه: در این مرحله باید فایل تعهد‌نامه را پرینت بگیرید و پس از تکمیل، از دفترخانه گواهی امضا دریافت کنید. سپس همراه کپی برابر اصل مجوزهایی که در بخش «لیست خدمات و مجوزها» بارگذاری کرده‌اید(در صورت نیاز به مجوز)، به صندوق پستی شماره ۶۳۸۵ – ۱۴۱۵۵ ارسال کنید. تعهدنامه به منزله پذیرش پیگیری‌های قانونی و تعلیق نماد پس از نقض تعهدات یاد شده است.

۱۱- دریافت نماد: پس از بررسی‌های لازم و تایید نهایی کارشناس، ای‌نماد سایت شما صادر می‌شود. در این مرحله می‌توانید کد و لوگوی ای‌نماد را در سایت خود قرار دهید.

 نکات کاربردی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

  • در بعضی از سایت‌ها، مشتری برای سفارش محصول باید عضو سایت شود و حساب کاربری ایجاد کند. در این صورت باید یک نام کاربری و رمز عبور تست به‌طور موقت در اختیار مرجع صادر‌کننده نماد قرار دهید. این امر برای این صورت می‌گیرد که خدمات سایت شما ارزیابی شود.
  • تا قبل از صدور نماد اعتماد، نمایش تصویر نماد در سایت غیرقانونی است. نماد اعتماد الکترونیکی یک علامت دولتی است و هرگونه جعل و سوءاستفاده از آن ممنوع است و مجازات دارد.
  • تعداد ستاره‌های ای‌نماد به رتبه‌بندی کسب و کار بستگی دارد و به معنای کیفیت و اعتبار بیشتر فروشگاه اینترنتی است. برای اعطای ستاره‌های بیشتر، شاخص‌هایی مانند میزان رضایت مشتریان، امنیت سایت، کیفیت محصولات و خدمات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • درصورتی‌که متقاضی ای‌نماد، کسب‌وکارهای متعددی داشته باشد نیاز به ثبت‌نام جداگانه ندارد. از همان کاربری می‌تواند درخواست اضافه کردن دامنه را ارسال کند تا ارزیابی و تایید شود.
  • در فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، کسب‌وکار بر اساس موارد زیر ارزیابی می‌شود:

– احراز آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی

– ارزیابی چک‌لیست الزامات نماد

– تعهد الکترونیکی

– استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا

  • اتباع غیر ایرانی با دو شرط می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی کنند:

– اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت‌های خارجی از سازمان امور مالیاتی

– دارا بودن پروانه معتبر کار و پروانه اقامت

  • برای درج و تایید آدرس پستی در فرآیند ثبت‌نام، الزاماً نباید دفتر کار رسمی داشته باشید. کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند از آدرس منزل استفاده کنند.

اینماد (نماد اعتماد) چیست؟

اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم یک تعریف کلی و جامع از اینماد است. اینکه اصلا بدانیم اینماد چیست؟ در مطالب بالا گفتیم که اینماد در حقیقت همان نماد اعتماد الکترونیکی ست که سایت های مختلف دارند. البته به این موضوع مهم توجه داشته باشید که سایت های فروشگاهی به اینماد احتیاج دارند.

اگر چه خرید های اینترنتی مزیت های بسیاری را برای هر دو طرف فروشنده و خریدار به دنبال دارد، اما نباید از این موضوع هم غافل شویم که تعدادی هم از طریق همین سایت های اینترنتی و فروش محصول از مشتری های خود کلاهبرداری می کنند، اطلاعات حساب بانکی را نگه می دارند یا محصولاتی با کیفیت پائین تر از آن چه ادعا می کنند در سایت خود به فروش می رسانند.

در این حالت این سوال پیش می آید که چطور می توانیم به یک سایت فروشگاهی اعتماد کنیم و خریدهای خود را از آن جا انجام دهیم؟ در پاسخ باید بگوییم که بررسی اینماد در یک سایت یکی از بهترین کارهایی ست که می توانید مطمئن باشید که سایت مورد نظر شما معتبر است یا خیر!

مزیت دریافت اینماد پنج ستاره

یکی از مهم ترین سوال هایی که در رابطه با اینماد پیش می آید، این است که اصلا دریافت این نماد پنج ستاره چه مزیت هایی را برای ما دارد؟

به همین دلیل در ادامه قصد داریم اصلی ترین مزیت داشتن اینماد را توضیح دهیم. البته اجازه دهید آن را با یک سوال ساده شروع کنیم. هنگامی که یک سایت فروشگاهی را راه اندازی می کنید و به دنبال کسب و کار جدید هستید، مهم ترین هدف شما چیست؟

طبیعتا در چنین مواردی مهم ترین و اصلی ترین هدف هر کسی کسب درآمد بیشتر و سود بیشتر است. خوب برای سود بیشتر باید فروش بیشتری هم داشته باشید و طبیعتا برای این کار هم به مشتری های بیشتر نیاز خواهید داشت. اما مشتری های یک وب سایت چطور می توانند به آن اعتماد کنند؟

مهم ترین و شاید اصلی ترین مزیتی که اینماد برای شما دارد این است که به مشتری ها و کاربرانی که از سایت شما دیدن می کنند، این اطمینان را می دهد که فروشگاه اینترنتی شما برای رضایت آن ها در تلاش است و شما با داشتن این نماد، یک سری ویژگی هایی کیفی را دارید و این موضوع وب سایت شما را از دیگر وب سایت های مشابه متمایز می کند.

با توجه به مطالب بالا باید بگوییم که داشتن اینماد در حقیقت به شما کمک می کند که مشتری های بیشتری را جذب کنید و البته این کار هم باعث سود مالی بیشتر شما خواهد شد، یعنی دقیقا همان هدفی که از ابتدا به دنبال آن بوده اید. به همین دلیل باید بگوییم که برای داشتن و دریافت اینماد تردید نکنید و مطمئن باشید که مزیت های آن را در کسب و کار اینترنتی خود به خوبی مشاهده خواهید کرد.

مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی چقدر است؟

نماد اعتماد الکترونیکی به مدت دو سال اعتبار دارد و قابل تمدید است.

مدت زمان دریافت ای‌نماد چقدر است؟

ای‌نماد در طول 7 روز کاری قابل دریافت است.

چه وبسایت‌هایی باید ای‌نماد دریافت کنند؟

فروشگاه‌های اینترنتی که اقدام به عرضه کالا و خدمات از طریق وبسایت خود می‌کنند و در قبال آن وجه دریافت می‌کنند، مشمول دریافت نماد اعتماد هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها