کار امروز را به فردا بسپار

نقل و انتقال سهامی شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهامی شرکت سهامی خاص چگونه است ؟ نحوه فروش سهام شرکت سهامی خاص به چه شکل است و مالیات نقل و انتقال سهام چقدر است ؟

  سهام چیست؟

در تعریف سهام می توان گفت:”سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است.ورقه سهم،سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.سهم ممکن است بانام و با بی نام باشد”.
در صورتیکه برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون تجارت مزایایی قایل شوند،این گونه سهام،سهام ممتاز نامیده میشود.
مجموع ارزش سهامی سهام،سرمایه شرکت را تشکیل می دهد وپس از انحلال شرکت هر سهامداری حق دارد،مبلغ اسمی سهام خود را دریافت نماید،در صورتی که سهم انتفاعی جزء سرمایه شرکت نبوده و صاحب آن حق مطالبه مبلغ اسمی آن را پس از انحلال شرکت ندارد.
اصولاَ همه سهامداران در شرکت سهامی از تساوی حقوق برخوردارند و این حقوق شامل میزان مشارکت،تعهدات ومنافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و برای استفاده از این حقوق،دارنده سهم باید مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی پرداخت نماید.

انواع سهام:

سهم با نام
سهمی است که بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند و نام و مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم ودر دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد و در موارد ذیل صدور سهام بانام الزامی است:
_مادامی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد.
_سهامی که مدیران شرکت به عنوان وثیقه می سپارند و تا خاتمه مفاصاحساب دوره تصدی مدیران،غیرقابل انتقال می باشد.
_سهام محجورین و صغار به منظور حمایت از حقوق آن ها
_سهام با نام و هرگونه نقل و انتقال آن ها باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد والا فاقد اعتبار قانونی برای شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود.
در صورتی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود،منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود.

  • نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص:

از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است.یعنی شریک می تواند در مواقع لزوم،با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.بنابراین،در شرکت های سهامی خاص آزادی انتقال سهم مورد قبول قرار گرفته است.اما به موجب ماده 41 ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکت می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند.بدین ترتیب،چنانچه در اساسنامه شرکت سهامی خاص،شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد،نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.

  • مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهامی شرکت:

_کپی آگهی تاسیس
_کپی روزنامه رسمی تاسیس
_کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی سهامداران فعلی و جدید
_کپی آگهی آخرین تغییرات(در صورت وجود تغییرات)

  • مراحل نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص:

نقل و انتقال سهام در سامانه ثبت شرکتها

در فرآیند نقل و انتقال سهام در سامانه ثبت شرکتها می بایست مراحل ذیل انجام گیرد:

  1. تشکیل ” مجمع عمومی به طور فوق العاده ” جهت تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام به این صورت که شخص قدیم …..میزان از سهام خود را به آقای/خانم …. واگذار نمود و از شرکت خارج گردید ( یا سهامش به …. میزان کاهش یافت)
  2. تعیین سمت مدیران و سایر مواردی که با نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص دستخوش تغییر قرار گرفته اند
  3. تییه لیست سهامدارام قبلی همراه تعداد سهام قبلی و میزان سهام جدید در یک جدول که باید کنار صورتجلسه به تایید و امضای سهامداران رسیده باشد
  4. ارائه یک نسخه از صورتجلسه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و برگه لیست سهامداران به سامانه صدور قبض مالیات مراجعه و دریافت برگه مفاصا حساب میزان سهام انتقالی که به میزان 4 درصد از میزان سهامی انتقالی باید به مالیات پرداخت نموده و گواهی بگیرید.
  5. ثبت نقل و انتقال سهام در سامانه ثبت شرکتها
  6. ارسال مدارک به پست از طریق باجه های منتخب پستی
  7. دریافت پیش نویس آگهی و امضا در اداره ثبت و پرداخت حق الثبت
  8. درج آگهی تغییرات سهام در روزنامه رسمی کشور

صورتجلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص

نمونه ای از صورتجلسه انتقال سهام شرکت سهامی خاص به شرح زیر می باشد:
نام شرکت:

شماره ثبتی شرکت:

شناسه ملی شرکت:

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص …………………….  به شماره ثبت شده ………………….. در تاریخ …………… ساعت ……………. در حضور تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت در مکان قانونی شرکت تشکیل شد و ابتدا طبق لایحه 101 قانون تجارت اشخاص ذیل به عنوان مدیران جلسه انتخاب گردیدند:
الف: طبق لایحه 101 قانونی تجارت:
1.خانم /آقای ……………………. در سمت رئیس جلسه
2.خانم /آقای ……………………. در سمت ناظر جلسه
3.خانم /آقای ……………………. در سمت ناظر جلسه
4.خانم /آقای ……………………. در سمت منشی جلسه

ب: دستور جلسه به منظور نقل و انتقال سهام و واگذاری آن مجمع تایید و تصویب نمود.

خانم/ آقای …………………………….. با واگذاری …….. سهم کلیه سهام خود به خانم / آقای …………… فرزند ………….. به شماره شناسنامه ……………… کد ملی ……………………… متولد …………… صادره از ………………ساکن ……………………. خیابان ……………. کوچه …………. پلاک ………………….. کد پستی …………………… از شرکت خارج شد. ( در صورت واگذاری کل سهام شرکت)
و یا :
خانم / آقای ……………. با واگذاری ……… سهم به خانم /آقای ……………. فرزند …………… به شماره شناسنامه ………… کد ملی ………………… متولد ……………… صادره از ………….  ساکن ……………. خیابان ………… کوچه …………………  پلاک ……..  کد پستی ………………  تعداد سهام خود را به سهم کاهش داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها